Projekt "Rosyjskie tradycje świąteczne".
Realizatorzy: członkowie koła języka rosyjskiego ze świetlicy szkolnej.
Czas trwania projektu: 2 tygodnie – grudzień 2005r.
Cel główny: zainteresowanie kulturą i tradycjami Rosji – święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok.
Cele operacyjne:
- uczeń poznaje kulturę i tradycje kraju, języka którego się uczy;
- potrafi zbierać i gromadzić informacje i materiały;
- poznaje i uczy się korzystać z rosyjskich stron internetowych;
- uczy się samodzielności w poznawaniu wiedzy językowej;
- uczy się podejmowania decyzji, oceniania, komunikowania się z innymi;
- rozwija swoje zainteresowania, w tym artystyczne.
Etapy pracy:
- przygotowanie uczniów do pracy, zapoznanie z metodą;
- wprowadzenie uczniów w tematykę projektu;
- stymulowanie zadań realizowanych w ramach projektu;
- przygotowanie do realizacji projektu (przydział zadań, podanie terminarza, ustalenie zasad prezentacji i oceny prac);
- realizacja projektu;
- prezentacja całości projektu;
- ocena całości projektu.
Osoby wspierające:
- nauczyciel muzyki – pomoc w nauce kolędy (oprawa muzyczna).
- rodzice – pomoc w zbieraniu materiałów i informacji.
OPIS PROJEKTU
Zadanie I – uczniowie klas I
Zebranie materiałów i informacji o tradycjach Bożego Narodzenia i Nowego Roku w Rosji.
Sposób realizacji
Uczniowie gromadzą informacje, materiały oraz inne dokumenty, np. karty, widokówki, ilustracje itp.
Przygotowują prezentację.
Czas realizacji: 2 tygodnie
Kryteria oceny:
- jakość materiału,
- terminowość wykonania,
- ilość zgromadzonego materiału,
- jakość prezentacji.
Uwagi: Raz w tygodniu uczniowie mogą konsultować się z nauczycielem.
Podanie rosyjskich stron internetowych.
Forma grupowa.
Zadanie II – uczniowie klas II
Nauka kolędy w języku rosyjskim.
Sposób realizacji
Wybór kolędy, nauka słów pod kierunkiem nauczyciela.
Współpraca z nauczycielem muzyki.
Prezentacja kolędy.
Czas realizacji: 2 tygodnie
Kryteria oceny:
- terminowość,
- jakość wykonania.
Uwagi: Kolędę można zaśpiewać "na żywo" lub odtworzyć nagranie, np. na taśmie magnetofonowej.
Forma grupowa.
Zadanie III – uczniowie klas III
Praca pisemna "Życzenia i pozdrowienia"
Sposób realizacji
Uczniowie indywidualnie piszą treść w języku rosyjskim. Nauczycie nie stawia żadnych wymagań i ograniczeń.
Czas realizacji: 2 tygodnie
Kryteria oceny:
- treść pracy,
- terminowość,
- oryginalność, styl, ortografia.
Uwagi: Praca może być napisana ręcznie lub na komputerze.
Forma indywidualna.
Zadanie IV – wszyscy członkowie koła języka rosyjskiego
Wykonanie pracy plastycznej – kartka świąteczna.
Sposób realizacji
Uczniowie indywidualnie wykonują prace plastyczne – kartkę świąteczną.
Czas realizacji: 2 tygodnie
Kryteria oceny:
- walory artystyczne,
- terminowość.
Uwagi: Praca może być wykonana w dowolnej technice. Każda powinna zawierać wpis w języku rosyjskim.
Forma indywidualna.
Podsumowanie projektu:
Projekt jest doskonałym uzupełnieniem ścieżek: czytelniczo-medialnej, europejskiej, kultury polskiej na tle tradycji śródziemnomorskiej. Łączy w swojej formie i treści bloku humanistycznego: historię, język polski, sztukę, język rosyjski oraz wykorzystuje technologię multimedialną. Włącza w proces realizacji projektu rodziców, którzy w latach młodzieńczych uczyli się języka rosyjskiego i mają okazję przekazywać swą wiedzę i doświadczenia młodszemu pokoleniu. Wyrazem tego były przedstawione przez uczniów kartki, widokówki, ilustracje z własnych zbiorów domowych.
Uczniowie w czasie prezentacji mają okazję do zaprezentowania swojej pomysłowości, oryginalności oraz umiejętności pracy w grupie. Realizacja projektu dała jednocześnie możliwość zjednoczenia grup językowych i przyczyniła się do integracji członków koła, sprzyjała współpracy i współdziałaniu.
Doskonałym podsumowaniem była wystawa prac, która zwróciła uwagę i zainteresowanie innych uczniów szkoły, stała się zatem promocją języka rosyjskiego w szkole.
Realizacja projektu i wystawa wpłynęła pozytywnie na wzmocnienie motywacji do nauki języka rosyjskiego oraz sprzyjała wzmocnieniu poczucia własnej wartości. Uczniowie byli zadowoleni, że ich dodatkowa praca jest zauważona w szkole.
Joanna Kowalska
Gimnazjum nr 5 w Piotrkowie Tryb.